2014-06-04 14:37:18
System gospodarowania odpadami komunalnymi
Zasady
funkcjonowania
na terenie Miasta i Gminy Frombork
systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
na terenie Miasta i Gminy Frombork
systemu gospodarowania odpadami komunalnymi
Zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 z późn. zm.) od 1 lipca 2013 roku obowiązuje nowy system gospodarki odpadami. Rada Miejska we Fromborku uchwałą nr XXVIII/248/13 z dnia 28 maja 2013 roku uchwaliła Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Frombork, który określa szczegółowe wymagania i warunki utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach znajdujących się na terenie miasta i gminy Frombork.
W ramach tego systemu gmina jest obowiązana do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Rada Miejska we Fromborku uchwałą nr XXIII/202/2012 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne postanowiła również o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
W związku z powyższym właściciel nieruchomości powinien złożyć do Urzędu Miasta i Gminy we Fromborku deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z wzorem określonym w uchwale Rady Miejskiej we Fromborku nr XXIII/206/12 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciel nieruchomości położonych na terenie Miasta i gminy Frombork.
Gmina Frombork podpisała umowę z Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania Spółką z o. o. (82-300 Elbląg, ul. Szańcowa 1), wyłonioną w drodze przetargu, na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Zgodnie z umową Wykonawca za wykonanie przedmiotu umowy za okres od dnia 1 lipca 2013 roku do dnia 31 grudnia 2014 roku otrzyma wynagrodzenie w wysokości 2 98 890,00 zł. Ww. wynagrodzenie zostało podzielone na 18 równych części, z których każda stanowić będzie miesięczne wynagrodzenie. Gmina Frombork podpisała również umowę z Zakładem Utylizacji Odpadów Spółką z o. o. (82-300 Elbląg, ul. Mazurska 42) na zagospodarowanie odpadów komunalnych dostarczonych przez MPO Sp. z o. o. Wynagrodzenie za realizację przedmiotu umowy jest ustalone na podstawie faktycznej ilości i rodzaju odpadów komunalnych przyjętych przez ZUO Sp. z o. o. do zagospodarowania oraz obowiązującego w dniu przekazania odpadów cennika opłat (uchwalonego przez Radę Miejską w Elblągu), jako iloczyn ilości odpadów i ceny jednostkowej dla danego rodzaju odpadów.
Wszystkie odpady komunalne odebrane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o. o. z siedzibą w Elblągu od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta i Gminy Frombork są przekazywane do Zakładu Utylizacji Odpadów Sp. z o. o. z siedzibą w Elblągu, ul. Mazurska 42 i tam są zagospodarowane poprzez:
1.mechaniczno-biologiczne przetworzenie odpadów komunalnych w celu ich przygotowania do odzysku i recyklingu, w tym m.in.:
-sortowanie odpadów komunalnych zmieszanych i pozostałości po sortowaniu u „źródła" przez mieszkańców,
-doczyszczanie odpadów selektywnie zebranych u „źródła" przez mieszkańców,
-kompostowanie odpadów komunalnych biodegrowalnych zebranych selektywnie lub wysegregowanych z odpadów komunalnych zmieszanych,
-produkcje paliwa alternatywnego,
2. składowanie odpadów po mechaniczno - biologicznym przetwarzaniu oraz innych odpadów dopuszczonych do składowania pozwoleniem zintegrowanym,
3. odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych wielkogabarytowych,
4. przekazywanie na bieżąco uprawnionym podmiotom, w celu poddania procesom recyklingu dostarczanych odpadów komunalnych przydatnych do recyklingu m.in. metali, papieru, tworzyw sztucznych, szkła,
5. przekazywanie uprawniony podmiotom, w celu ich unieszkodliwiania dostarczanych niebezpiecznych odpadów typu komunalnego.
Zgodnie z uchwałą nr XXIII/203/12 Rady Miejskiej we Fromborku z dnia 28 lutego 2012 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi 13 zł miesięcznie za osobę zamieszkałą na danej nieruchomości. W przypadku, gdy odpady są zbierane w sposób selektywny stawka wynosi 8,00 zł. W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne opłata za gospodarowanie odpadami stanowi iloczyn liczby pojemników o określonej pojemności oraz odpowiedniej stawki opłaty za pojemnik.
Zgodnie z ww. uchwałą zostały ustalone następujące miesięczne stawki opłaty za pojemnik o określonej pojemności:
1. w przypadku gdy odpady komunalne są zbierane w sposób nieselektywny:
· 110 l/120 l - 40,00 zł,
· 240 l - 60,00 zł,
· 110 l - 200,00 zł
· 7 m3 - 600,00 zł
· w przypadku pojemników o pojemnościach innych niż ww. wymienione za 1 m3 - 100,00 zł
2. w przypadku gdy odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny
· 110 l/120 l - 25,00 zł,
· 240 l - 40,00 zł,
· 110 l - 140,00 zł
· 7 m3 - 400,00 zł
· w przypadku pojemników o pojemnościach innych niż ww. wymienione za 1 m3 - 70,00 zł.
Od 1 października 2013 r. opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać miesięcznie, w terminie do dnia 15 następnego miesiąca.
Wpłaty, w wysokości zgodnej ze złożoną deklaracją należy uiszczać:
- gotówką w kasie Urzędu Miasta i Gminy we Fromborku, ul. Młynarska 5a;
lub
- przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy we Fromborku - nr konta 93 8313 0009 0060 0170 2000 0010.
Harmonogram odbioru odpadów komunalnych z terenu Miasta i Gminy Frombork kształtuje się następująco:
1. niesegregowane odpady:
· częstotliwość odbioru minimalnie jeden raz w tygodniu na terenie miasta,
· częstotliwość odbioru minimalnie co 2 tygodnie na terenie gminy,
2. segregowane odpady:
· częstotliwość odbioru co 2 tygodnie nie dopuszczając do przepełnienia
na terenie miasta,
· w okresie letnim od 01 czerwca do 31 sierpnia pojemniki do segregacji odpadów frakcji papier, szkło, tworzywo sztuczne lokalizowane przy ul. Dworcowej, Basztowej, Rybackiej, Mickiewicza, Pocztowej i Katedralnej muszą być opróżniane jeden raz w tygodniu,
· częstotliwość odbioru co najmniej co 3 tygodnie na terenie gminy,
3. odpady niebezpieczne ( chemikalia, zużyte baterie, zużyte akumulatory, zużyte oleje, i inne oraz przeterminowane leki, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny):
· odbierany kontener na odpady niebezpieczne będzie w miarę zapełnienia się kontenera i pojemników przeznaczonych na te odpady, jednakże
nie rzadziej niż raz w miesiącu,
4. zużyte opony, odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny o dużych gabarytach, a także odpady budowlane i rozbiórkowe oraz odpady zielone:
· odbierane będą w ramach tzw. zbiórki objazdowej przeprowadzonej 2 razy do roku, wystawione przy punktach selektywnej zbiórki, w okresie od 1 maja do 30 września każdego roku w terminach określonych w Harmonogramie opracowanym przez wykonawcę w uzgodnieniu z Zamawiającym.
Uchwały Rady Miejskiej we Fromborku dotyczące gospodarowania odpadami komulnaymi:
UCHWAŁA Nr XXVIII/248/13 RADY MIEJSKIEJ WE FROMBORKU z dnia 28 maja 2013r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Frombork
UCHWAŁA Nr XXVI/231/13 RADY MIEJSKIEJ WE FROMBORKU z dnia 21 marca 2013 r. w sprawie zmiany uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Miasta i Gminy Frombork i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
UCHWAŁA Nr XXIII/206/12 RADY MIEJSKIEJ WE FROMBORKU z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Miasta i Gminy Frombork
UCHWAŁA Nr XXIII/205/12 RADY MIEJSKIEJ WE FROMBORKU z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
UCHWAŁA Nr XXIII/204/12 RADY MIEJSKIEJ WE FROMBORKU z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Miasta i Gminy Frombork i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
UCHWAŁA Nr XXIII/203/12 RADY MIEJSKIEJ WE FROMBORKU z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności
UCHWAŁA Nr XXIII/202/12 RADY MIEJSKIEJ WE FROMBORKU z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne
UCHWAŁA Nr XXIII/201/12 RADY MIEJSKIEJ WE FROMBORKU z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Frombork
Informacje o artykule
Autor: | Agnieszka Nawrot-Kopycińska |
---|---|
Zredagował(a): | Damian Krasiński |
Data powstania: | 04.06.2014 14:37 |
Data ostatniej modyfikacji: | 04.06.2014 14:51 |
Liczba wyświetleń: | 1904 |
Rejestr wcześniejszych zmian artykułu | ||
Redaktor | Data modyfikacji | |
10.02.2010 09:55 | pokaż tą wersję | |
10.02.2010 09:55 | pokaż tą wersję | |
10.02.2010 09:54 | pokaż tą wersję |