2015-04-07 12:52:35
GŁOSOWANIE PRZEZ PEŁNOMOCNIKA
Zgodnie z art. 54 Kodeksu wyborczego prawo do głosowania przez pełnomocnika posiadają:
-wyborcy niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej, społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych może udzielić pełnomocnictwa
-wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 75 lat
Przyjmowanie pełnomocnictwa
Pełnomocnikiem może być osoba wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie, co udzielający do pełnomocnictwa do głosowania lub posiadająca zaświadczenie o prawie do głosowania
Pełnomocnictwo do głosowania można przyjąć tylko od jednej osoby.
Pełnomocnictwo można do głosowania przyjąć od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny, zstępny, małżonek, brat, siostra lub osoba pozostając w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
Pełnomocnikiem NIE MOŻE BYĆ:
- osoba wchodząc w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosownia
- mężowie zaufania
- kandydaci w danych wyborach
Złożenie wniosku:
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa należy złożyć najpóźniej w 9 dniu przez dniem wyborów tj. do dnia 4 maja 2015 r. (termin wydłużony zgodnie z Kodeksem wyborczym)
Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy wniesiony do wójta, (burmistrza) gminy, w której wyborca jest wpisany do rejestru wyborców.
Wniosek o udzielnie pełnomocnictwa powinien zawierać dane podane poniżej:
- nazwisko i imię (imiona)
-imię ojca
-datę urodzenia
-numer ewidencyjny PESEL
-adres zamieszkania
- wyraźne oznaczenia wyborów, których dotyczy pełnomocnictwo do głosowania
Dane dotyczą wyborcy oraz osoby, której ma być udzielone pełnomocnictwo.
Do wniosku należy dołączyć:
- kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania.
- pisemna zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem zwierającej jej nazwisko i imię (imiona), adres zamieszkania, a także nazwisko i imię(imiona) osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania
- kopię zaświadczenia o prawie do głosowania wydanego osobie mającej być pełnomocnikiem – w przypadku gdy osoba ta nie jest wpisana do rejestru wyborców w tej samej gminie co udzielający pełnomocnictwa do głosownia.
Wyborca ma prawo do cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa do głosowania. Cofnięcie pełnomocnictwa do głosowania następuje przez złożenie najpóźniej na dwa dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia wójtowi (burmistrzowi) gminy, w której sporządzono akt pełnomocnictwa do głosownia lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
Czynności związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa do głosowania są zadaniem zleconym gminy i są wolne od opłat.
Druk wniosku oraz szczegółowe informacje można uzyskać:
Urząd Miasta i Gminy we Fromborku, ul. Młynarska 5a, 14-530 Frombork
Ewidencja ludności pok. nr 10.
tel. 55 244 06 72, adres email: usc@frombork.pl
Załączniki
Komentarz | Typ | Nazwa | Data | Dodał |
---|---|---|---|---|
Informacja Burmistrza Miasta i Gminy Frombork - głosowanie przez pełnomocnika.pdf | 2015-04-10 13:44:36 | Krasiński Damian |
Informacje o artykule
Autor: | Monika Iwańska |
---|---|
Zredagował(a): | Damian Krasiński |
Data powstania: | 07.04.2015 12:52 |
Data ostatniej modyfikacji: | |
Liczba wyświetleń: | 883 |